Vanliga frågor och svar

Se de vanligaste frågorna och svaren nedan.

Hur skapar jag ett konto?

På startsidan www.fiskekort.se och i menyn hittar du logga in och skapa kontofunktionen. Fyll i alla uppgifter som krävs och spara. Tänk på att vara rädd om ditt lösenord.

Måste jag ha användarkonto?

Nej, men det blir enklare för dig att hålla koll på dina fiskekort.

Då ett fiskekort är en värdehandling och ett krav att kunna visa upp vid fiskekortskontroll är det viktigt att vi kan säkerställa att fiskekorten lagras hos dig som användare på ditt konto. Har du bytt telefon loggar du bara in på ditt konto och dina fiskekort ligger där så de kan visas upp vid kontroll.

Kan jag logga in med gamla kontouppgifter?

Av säkerhetsskäl så måste du starta ett nytt konto på fiskekort.se. Fiskekort köpta innan 24 februari 2021 hittar du på gamla.fiskekort.se. Där kan du logga in med dina tidigare uppgifter och ladda hem dina aktuella fiskekort så du har dem på din mobil eller dator.

www.gamla.fiskekort.se.

Kan jag avsluta mitt användarkonto?

Ja, det är möjligt.

OBS! Dina fiskekort försvinner då också och går inte att återskapa.

Hur vet jag att det är rätt fiskekort jag köper?

Det är inte helt ovanligt att olika vatten kan ha samma namn. Om du inte är säker, kontrollera då deras fiskekarta att det verkligen är det vatten du tänkt fiska i du köper fiskekort till.

Jag hittar inte det vatten jag vill fiska i på Fiskekort.se?

Fiskekort.se är en tjänst som fiskevattenupplåtare kan använda för att sälja sina fiskekort. Tipsa oss gärna om ditt favoritvatten inte finns med så kan vi kontakta dem.

Här kan du tipsa oss om ett fiskeområde du vill ska finnas med här genom att följa länken nedan.

Tips om fiskevatten

Hur köper jag ett fiskekort?

När du hittat rätt fiskevatten presenteras fiskekorten på deras sida. Välj det du vill köpa. Sedan klickar du dig vidare till betalningen.

Hur betalar jag mitt fiskekort?

På Fiskekort.se erbjuder vi bara digitala betalningar. I dagsläget erbjuder vi betalning med Swish, VISA och MasterCard.

Hur får jag mitt fiskekort?

När betalningen har godkänts skapas ditt digitala fiskekort. Du har det och dina andra köpta fiskekort på ditt användarkonto på Fiskekort.se. Vi skickar även ett fiskekort digitalt till din e-postadress. Ni kan också välja att få fiskekortet som ett SMS mot en avgift av 3 kr.

Det finns inte mobiltäckning där jag ska fiska

Se till att köpa fiskekortet där du vet att du har täckning. Det är ditt ansvar som fiskare att ha korrekt fiskekort vid fiske samt kunna visa upp ditt fiskekort vid en kontroll. Där är ingen ursäkt att inte ha giltigt fiskekort eller inte kunna visa upp sitt fiskekort för att det inte finns mobiltäckning.

Ett tips är att ta en skärmdump på ditt fiskekort, då ligger det sparat i ditt galleri i telefonen eller skriva ut fiskekortet innan fisketuren.

Jag fick inte mitt fiskekort till min e-post. Ska jag köpa ett till?

Nej, om köpet gått igenom utan problem finns ditt fiskekort på ditt användarkonto. Klicka på ”mitt konto” där finns dina köp och fiskekort. Kontrollera där först. E-posttrafik är utanför vår kontroll och förseningar kan förekomma och fiskekort kan hamna i ex spamfilter beroende på inställningarna för ditt e-postkonto. Det e-postkvitto som skickas ut är en bekräftelse och fungerar även som fiskekort men ta för vana att dina fiskekort har du på Fiskekort.se. OBS, vi gör inga återbetalningar om du köper ett till fiskekort för att du inte fått det första på mail direkt.

Jag har bytt telefon sedan jag köpte mitt fiskekort, hur gör jag?

Då alla fiskekort lagras på ditt användarkonto kan du alltid logga in på Fiskekort.se och få fram ditt fiskekort där oavsett vilken telefon du har.

Jag köpte för fel fiskeområde, datum eller kunde inte åka och fiska. Kan jag få pengarna tillbaka?

Fiskekort.se gör inga återbetalningar för köpta fiskekort enligt gällande regler i konsumentköpsslagen då köp av fiskekort räknas som fritidsevenemang och således ej omfattas av ångerrätten. Fiskekort.se är bara en digital förmedlingstjänst och det är det specifika fiskeområdet du som köpare har gjort affär med och Fiskekort.se kan således ej återbetala pengar för en produkt ett fiskeområde sålt. Var noga med att se att ni valt rätt datum för det fiskekort ni vill köpa.

Vilka regler gäller för mitt fiskekort?

Varje fiskeområde som säljer fiskekort via Fiskekort.se har sina regler presenterade på sin sida. Om det ändå skulle vara oklart vad som gäller finns kontaktinformation i respektive butik där ni kan kontakta via telefon eller e-post. Vi på Fiskekort.se kan inte svara för enskilda fiskevattenupplåtares regler och tolkningar därav.

Det finns inga fiskekort att köpa för det datum jag vill fiska

Det kan bero på att de har säsongskort och att fiske ej är tillåtet vissa tider på året.

Kan jag köpa flera dygnskort i samma köp

Ja.

Kan jag köpa åt mina kompisar?

Ja, men fiskekorten kan endast levereras till en person.

Jag har bytt telefonnummer eller mailadress.

Logga in på ditt konto på Fiskekort.se och ändra dina uppgifter där.

Vad innebär fångst/fiskerapportering?

Vissa av våra anslutna fiskeområden använder sig av vår digitala fångst/fiskerapportering. Det är för att de vill få en bättre uppfattning om hur stort fisketryck de har samt hur mycket fisk som fångas och hur mycket fisk som släpps tillbaka. Detta är en viktig del i fiskeförvaltningen och det är viktigt att du som fiskare fyller i denna rapportering så noggrant som möjligt.

Hur fångstrapporterar jag?

På respektive fiskevårdsområdes sida finns formulär för fångstrapportering. Fångstrapportera gärna även om du inte fått någon fisk.

Notera att vissa områden har obligatorisk fångstrapportering och att man kan riskera att bli spärrad från fiske i området om man inte skickar in rapport eller skickar in en icke fullgod rapport.

Inget svar på din fråga? Kontakta support!